XIII.- Élet, blues, irodalom.. 2005 - 2006
Védett Férfiak v 2.0
2005-2006
- Ének: Fábián András, Fodor "Shodor" Balázs, Vadász Alexa
- Gitár: Kulcsár Géza, Fábián András
- Basszusgitár: Nagy Zoltán
- Dobok: Vadász Gábor
Szinte napra pontosan egy évet vártunk a Férfiak második koncertjére. A debütáló ritmusszekció hamar elkopott, új meghallgatásokkal kísérleteztünk az Újpesi Bőrgyárban bérelt próbateremben, végül embereinkre akadtunk Vadász Gábor néhány évvel idősebb volt nálunk, korábban a cirkusz zenekarában dobolt, most taxisként dolgozott, és amatőr zenekarokban játszott. Nagy Zoli, a kunhegyesi bluesember komolyabb blues múlttal rendelkezett, de könnyen akklimatizálódott az addigra latinosabb zenéhez, alternatív szövegvilághoz is. Ekkor kezdtük a basszusgitárosainkat számozni, őt egykori basszusgitáros barátom, V. Nagy Zoli után IV. Nagy Zolinak neveztem el, hiszen ténylegesen ő volt a negyedik basszusgitárosa a fiatal bandának, I. Zsolt, II. István, és a Zoli előtti rövid interregnumban III. Balázs után.
Addigra a legtöbb dalomat sikerült beemelni a repertoárba, ettől jóval eklektikusabb lett a zenekar stílusa. A saját bluesok, például az első felállással felvett Nagy Csapat és Rémálom mellett az Osztálytársam, a Diplomata Blues vagy Zsebtévé után megjelent a Kristóf révén megismert, addigra az undergroundban is befutott Speckó Jedno hatása az Ahmatova című versfeldolgozásban. A Finnugor Vámpír c. minioperát még a Mokka végóráiban írtam, egy azidőtájt megjelent regény inspirálta.
A szerzőt, Szécsi Noémit személyesen is megismertem Benedek Szabolcs jóvoltából, aki egy József Attila Kör bulira vitt magával egy sétálóhajóra, ahol bemutatott az írónőnek. A bulin akkori kedvencem, a Kimnowak is fellépett, majd mielőtt leléptünk, Szabolcs beszélni akart egy lánnyal, akinek az első regényéről kritikát tervezett írni az ÉS-ben. Az írónő a kortárs irodalmi közeg Szabolcs révén megismert szereplőit tekintve szokatlanul csinos volt, ezért felmerült bennem a gyanú, hogy Szabolcsnak jobban tetszik a szerző, mint a mű, ezért szeretne kritikát írni róla. Ő viszont azt állította, hogy nem erről van szó, a "Finnugor vámpír" kifejezetten jó, olvassam csak el.
Szabolccsal irodalmi és nőügyekben gyakran eltért az ízlésünk, de úgy látszik, volt közös halmaz, mert a regény is elnyerte a tetszésemet. Egy identitását kereső vámpírról szólt, aki nem tudta eldönteni, hogy örökölt vagy szerzett hajlamait kövesse-e, és emiatt sehol sem érezte igazán komfortosan magát. Mint vidékről a városba került, humán beállítottságú mérnök, kettős életet élő irodista/rockzenész, partnerkapcsolatait nehezen elengedő, de kalandvágyó Védett Férfi, éppenséggel tudtam azonosulni a főhőssel. A vámpíros tematika miatt a rockzenei kompatibilitás is adott volt, más nyersanyag híján megszületett belőle egy három perces rockdal.
Az Ahmatova vers, a Szécsi Noémi adaptáció, valamint a Szabolcs által inspirált "Rémálom" adott némi alapot arra, hogy akkori műsorunkat Hobo nyomdokain járva az "Élet, blues, irodalom" szentháromságának szenteljük, és második bemutatkozásunk a Szilvuplé Varietében már ezen a címen futott. Az irodalmi kánonból kilógott a "Dögös Vörös Renault Ötös" c. dalom, amit kifejezetten a zenekar felkésésére írtam, miután Géza gyorsabb tempójú dalokat igényelt. "Jó, írok egy rockabillyt nektek, de miről szóljon, autókról?" Nem hangzott el ellenvetés, így aztán megírtam a dalt az első rozoga autómról. (Érdekes, hogy Hobót egy Őrmezőn tartott közönségtalálkozó után megajándékoztam a dalaim felvételével, és amikor később egy közös barátunknak köszönhetően megkérdeztem tőle, hogy tetszett neki a zeném, ezt az egy dalt tudta emlékeiben felidézni.)
Az Ahmatova vers, a Szécsi Noémi adaptáció, valamint a Szabolcs által inspirált "Rémálom" adott némi alapot arra, hogy akkori műsorunkat Hobo nyomdokain járva az "Élet, blues, irodalom" szentháromságának szenteljük, és második bemutatkozásunk a Szilvuplé Varietében már ezen a címen futott. Az irodalmi kánonból kilógott a "Dögös Vörös Renault Ötös" c. dalom, amit kifejezetten a zenekar felkésésére írtam, miután Géza gyorsabb tempójú dalokat igényelt. "Jó, írok egy rockabillyt nektek, de miről szóljon, autókról?" Nem hangzott el ellenvetés, így aztán megírtam a dalt az első rozoga autómról. (Érdekes, hogy Hobót egy Őrmezőn tartott közönségtalálkozó után megajándékoztam a dalaim felvételével, és amikor később egy közös barátunknak köszönhetően megkérdeztem tőle, hogy tetszett neki a zeném, ezt az egy dalt tudta emlékeiben felidézni.)
Visszatekintve talán ez volt a banda legaktívabb időszaka, tizenkét koncert, és egy stúdiófelvétel, alig egy éven belül, wow, bárcsak sosem lett volna rosszabb. Az "Élet, blues, irodalom" c. műsorunkat előadtuk Gyömrő összes családi rendezvényén, a balatonfüredi kikötőben, és persze Budapest minden lehetséges pontján, ahol hozzánk hasonló zenekarok felléphettek, a Fészektől a Gödörig. Géza mentorának, Moldován Gyulának a jóvoltából Török Ádám visszatérő előzenekara lehettünk a Városligeti Sörsátorban. Akkoriban csapódott hozzánk kocsma- és tábortűzi gitáros kollegám, Fodor (később "Shodor") Balázs, először basszusgitárosként, majd hangulatemberként, amolyan Védett Schuster Lóri szerepkörben. Néhány feldolgozásra beugrott Gábor lánya, Alexa is, aki musical színésznőnek készült (és az is lett).
Egy tipikus setlist ebből a korszakból így nézett ki: (Szilvuplé Varieté, 2005, április 24.)
- Paris, Texas (Ry Cooder)
- You Gotta Move (Mick Taylor)
- Osztálytársam
- The thrill is gone (BB KIng)
- Finnugor vámpír
- Dögös ötös
- Mary had a lamb (SRV)
- Zsebtévé
- Cocaine (Eric Clapton)
- Little wing (Hendrix)
- Geometria
- Rémálom a kádban
- Diplomata blues
- Nagy csapat
- Band intro: Thrill is gone
Koncertek:
- 2005. április 27. Szilvuplé Varieté, Bp. VI. , Ó utca
- 2005. május 28. Gyömrő, Városi Park
- 2005. július 9. Gyömrő Plaza, kamionplató
- 2005. július 31. Városligeti Sörsátor + Török Ádám és a Mini
- 2005. augusztus 16. Balatonfüredi Borhét, B.Füred, Tagore sétány
- 2005. augusztus 19. Tópart Jazz/Blues/Rock Fesztivál, Gyömrő
- 2005. október 13. Szilvuplé Varieté, Bp. VI. , Ó utca
- 2005. november 25. Fészek Klub, Bp. VII. Kertész utca
- 2006. április 20. Szilvuplé Varieté, Bp. VI. Ó utca
- 2006. május 15. Gödör Klub, Bp. V. Erzsébet tér
- 2006. július 30. Városligeti Sörsátor, Bp. XIV. Kós Károly krt. (+ Török Ádám & Mini)
- 2006. augusztus 25. Bp. VIII., Orczy kert, Tószínpad (a Civil Rádió rendezvénye)
"Első EP-nk dalait az élet, a blues és az irodalom szentháromsága inspirálta. A Finnugor Vámpír Szécsi Noémi azonos című regényéből készült miniopera, Anna Ahmatova reménytelenül szerelmes versét Rutkai Bori vendégszereplésével tolmácsoltuk. Ezután egy érpattintó rockballada, a Szemét következik, majd egy francia autós üldözéses rockabilly után a szerelmes diplomata panasza az EP záródala." (Bandcamp)
Bónuszként első közös demónk két dala, és a zenekar közvetlen elődje, a Mokka együttes által rögzített intellektuális funky zárja a kollekciót, amelyek ma is elmaradhatatlan részei élő műsorunknak.
credits
A felvételek a City Sound Stúdióban készültek, 2006. február 27.és március 15. között.released March 15, 2006
credits
A felvételek a City Sound Stúdióban készültek, 2006. február 27.és március 15. között.released March 15, 2006
Fábián András - ének, elektromos gitár ⎪Kulcsár Géza - akusztikus és elektromos gitár ⎪Nagy Zoltán - basszusgitár ⎪Vadász Gábor - dobok Közreműködött: Rutkai Bori - vers, ének (2)⎪Vadász Alexa - vokál (5)⎪Fodor Balázs - vokál (7.): Doby Viktor- dobok ⎪ Mohr Richard - gitár ⎪ Kalányos Melinda -vokál
license
PS: Vadász Gábor 2020-ban, a pandémia idején hunyt el. Annak idején nem békében váltunk el, de tisztelettel őrizzük emlékét. Gábor volt az első komoly és képzett dobosunk, Nagy Zoli mellett neki köszönhettük a zenekar beindulását.
Comments
Post a Comment